Test je vitaliteit!
Klik hier

Een goed immunsysteem nu van groot belang!

Een goed immuunsysteem bouw je op door gezond en puur te eten, bewegen, ontspanning, buitenlucht, licht, warmte en slaap. Suikergebruik, roken, alcohol, bankhangen en andere minder goede gewoontes zijn de dingen waar we naar grijpen als je gestrest bent, je eenzaam voelt, verdrietig bent of je verveelt.

Je gelooft dat dit goed, lekker of fijn is en jou helpt in tijden van stress, ongelukkige gevoelens, verdriet, angst, pijn of paniek. Je hebt jezelf ooit aangeleerd dat dit de manier is om je beter te voelen en je zelf hiermee te troosten. Dit zit in je systeem (in je brein) en het is een gewoonte oftewel geconserveerd automatisch gedrag geworden. Je denkt er niet eens echt over na, je doet het gewoon.

Automatisme

Je brein weet niet beter dan jou te beschermen en te troosten voor verlies, onzekerheid, eenzaamheid, ongezellige momenten en verveling met sigaretten, chocolade, wijn, chips en andere ongezonde dingen. Jij hebt dat je brein geleerd. Daarom komen er stemmen in je hoofd die zeggen dat het nu niet zo erg is om te snoepen of te roken of een paar extra glazen wijn te nemen! Ga maar lekker op de bank met een zak chips, koekjes, chocolade of glas wijn i.p.v. sporten of gezond koken zegt dat stemmetje!

Ook komen de excuses in grote getalen naar boven…je hebt immers vandaag al een lange wandeling gemaakt, sporten komt wel als alles voorbij is, pak de draad later maar op, je moet het wel een beetje gezellig maken voor jezelf, ga maar lekker op de bank! Kortom we vinden altijd wel een manier om ons niet aan een gezond patroon te houden. Het brein is ook erg goed je te wijzen op je zwakte…je kan het toch niet volhouden, je bent lui, je bent nu eenmaal te zwaar, voor wie doe je het nou eigenlijk?

Uit gewoonte geven we die stem helemaal gelijk en geloven we er ook werkelijk in. We volgen automatisch wat er in ons hoofd opkomt! Helaas is je brein (nog) te stom om te begrijpen dat die korte geluksmomenten je niet helpen. Je voelt je tijdelijk even lekkerder. Maar het lost niets op! Het maakt je alleen maar vatbaarder voor ziekten. Je brein denkt je te helpen maar het is juist het tegenover gestelde…het verziekt je!

Slechte gewoontes maken het alleen maar erger

Door ongezonde voeding, snoep, alcohol gebruik, sigaretten roken, te weinig beweging en onregelmatig dag nacht ritme verlagen we onze weerstand. We voelen ons niet goed, futloos en uiteindelijk ook niet gelukkiger door deze slechte gewoontes. Je voelt je na de daad ook meestal niet happy, je baalt van je gedrag.

Met een lage weerstand zijn we vatbaarder voor virussen en bacteriën. Het is inmiddels bewezen dat mensen met OBESITAS en DIABETES type 2 een hoger risico lopen ernstige gevolgen te ondervinden aan het oplopen van het Corona virus. Logisch! Deze mensen hebben over het algemeen een veel minder goed immuunsysteem dan mensen met een gezonde levensstijl en gezond gewicht.Of je wel of niet ziek wordt door een bacterie of virus heb je niet geheel in de hand. Je kan de KANS wel minimaliseren door je ervoor te wapenen! Zorg dat je weerstand optimaal is. Bekend is dat wanneer je een goede weerstand (immuunsysteem) hebt, een virus minder heftig zal kunnen toeslaan! Dus troost jezelf niet met slechte gewoontes. Het gaat je namelijk niet helpen!

Wat moet je dan doen voor een goede weerstand?

START MET JE BREIN

  • Her programmeer je brein! Wees leider over je gedachten en keer je negatieve gedachten en slechte gewoontes naar nieuwe gewoontes en gedachten. Vertel je brein dat je het nieuwe dingen gaat leren.
  • Committeer je aan je keuze gezonder te gaan leven en doe wat nodig is.
  • Waak voor weerstand van je brein, merk op wanneer je brein je weer toespreekt om je terug te trekken naar je ongezonde gewoontes. Spreek ‘m toe! Dit is niet wat je wilt…jij bent de baas en neemt de regie nu over!
  • Laat je niet verleiden door je brein. Je brein is hardnekkig en blijft minimaal 30 tot 60 dagen “zieken” om je te breken. Geef niet toe en zoek afleiding. (maak een lekker gezond gerecht, ga de buitenlucht in, pak een boek, start een hobby, of schrijf over je leven. BIJVOORBEELD:
    Hoe anders zou mijn leven eruitzien als ik leider over mezelf ben, gezond leef en een vitaal lichaam heb? Hoe kijken mensen naar me als ik sterk in het leven sta en doe wat goed voor me is. Hoe voelt ik me als ik niet meer meega in massagedrag maar voor mezelf kies?

VERMIJD ONNODIGE STRESS!

  • Stress hebben we nodig om ons te behoeden voor direct gevaar b.v. als we een bus moeten ontwijken in het verkeer. We ontvangen dat een enorme adrenaline (stresshormoon) stoot waardoor we snel kunnen handelen.
  • Het stresshormoon Cortisol geeft ons de mogelijkheid langer en beter te presteren als het nodig is. B.v. een deadline op zakelijk gebied. Je presteert door cortisol op 120% omdat je hartslag sneller pompt, je hierdoor meer zuurstof toegediend krijgt en de suiker/insulineopname in je spieren verhoogt. (een hogere bloedsuikerspiegel geeft meer energie) Dit bereik je ook met SPORTEN een gezonde manier van het verhogen van je hartslag. Gezonde stress gericht op prestatie kunnen we een poosje volhouden. Echter heeft stress nadelige gevolgen wanneer het een langere periode aanhoudt.
  • Langdurige stress door onzekerheid, financiën, relatie, verlies, pijn, ziekte e.d. is niet te vermijden. Wanneer je hier langer in verkeert maakt het je ziek.
  • Langdurige stress is een ziekteveroorzaker (althans ik geloof daar heilig in) waarom? Wanneer je constant cortisol aanmaakt heeft dat enorme invloed heeft op het functioneren van je vitale organen. Je bloeddruk is constant te hoog, je hart pompt zich suf, je slaapt hierdoor minder goed, je lichaam blijft constant insuline aanmaken die je niet verbruikt waardoor je vet gaat opslaan.
  • Een deel van je hersenen de hypocampus reguleert de productie van cortisol. Langdurige stress ontregelt de productie en dus functie waardoor er emotionele en fysieke schade kan ontstaan.
  • Je raakt uitgeput, je staat constant op scherp, slaapt weinig of onregelmatig. Je reserves raken op.
  • Tijdens stress wordt er bloed onttrokken aan de darmen omdat andere delen dit nodig hebben voor prestatie. Bij langdurige stress kan dit darmprobleem veroorzaken.
  • Er gaat minder energie naar de vernieuwing van lichaamscellen, we verouderen dus sneller.
  • Het lichaam wordt totaal overbelast waardoor ons immuunsysteem rap daalt!
  • Stress door zorgen lost je problemen niet op. De problemen worden erger omdat je er ziek van wordt en minder helder kan denken. Je kan daardoor niet zoeken naar oplossingen. Waar komt de stress vandaan? Wat kan je eraan doen het te verminderen? Zoek eventueel hulp om situaties te accepteren en/of te kijken naar wat of wie jou kan helpen met het creëren van oplossingen.

BEWEGEN EN VOEDING

  • Bewegen zoals wandelen en fietsen is heel goed! Vergeet daarnaast niet aan je spierkracht te werken. Spierkracht is een belangrijk onderdeel van je gezondheid.
    Elke beweging kost spierkracht. Hoe beter die is hoe makkelijker je fietst en loopt. Ook is de kans op vallen minder. Spieren slaan eiwitten op die we nodig hebben voor herstel als je ziek bent. Spieren zitten vol immuun cellen die in actie komen wanneer er een virus of bacterie je lichaam aanvalt. Ook houden spieren onze glucosespiegel op peil. Een goede spierconditie heeft dus grote invloed op je gezondheid.
  • Eet GEEN suikers hierdoor stijgt en daalt je bloedsuikerspiegel extreem. Het kost je energie, je voelt je lusteloos daardoor ben je geneigd nog meer suiker te nemen. Suiker heet ook wel het vethormoon. Niet verbruikte suikers (door activiteit) worden omgezet in VET. Suiker helpt dus niet je gelukkiger te voelen!
  • Eet gevarieerd! We variëren over het algemeen wel met avondeten maar ontbijtjes en lunch is dagelijks hetzelfde. Neem 5 verschillen ontbijtjes per week. De 2 lekkerste mag je herhalen. Eet ook een gevarieerde lunch. Ik adviseer 3 x een andere soort salade, een keer omelet en 1 x per week een broodje of 2 crackers.
  • Eet veel groente en max 2 stuks fruit per dag!

ONTSPANNING

  • Neem je rustmomenten door te lezen, mooie documentaire te kijken, mediteren, warm bad, schoonheidsritueeltje, tuinieren, schrijven of hobby.
  • Ga de buitenlucht in, dit is goed voor de zuurstoftoename, zonlicht en warmte maken vitamines aan en is goed voor je immuunsysteem. Buitenlucht, zon en warmte wekken de geluk hormonen op (endorfine, dopamine en serotonine wat ons humeur in balans houdt. Daarnaast houdt het ons actief.
  • Slaap voldoende 7 tot 8 uur is ideaal en houdt je aan een gezond dag en nachtritme. Max tussen 23.00 en 00.00 slapen tot 7.00 a 8.00 uur

Wanneer jij goed voor je lichaam zorgt, zorgt je lichaam goed voor jou als dat nodig is!

Stay Fit Stay Healthy!

Liefs Monique