Test je vitaliteit!
Klik hier

Jezelf wapenen tegen goede voornemens

Het nieuwe jaar staat om de hoek. Voorzichtig zit je al aan januari te denken. Het afgelopen jaar is bewogen geweest. Alles was anders dan ‘normaal’. Misschien is deze januari juist ideaal om zelf een positieve verandering te maken en weer te beginnen met een goed voornemen. Hoe zorg je er alleen voor dat je dit jaar wel je voornemens volhoudt en je gemotiveerd blijft? Monique Solleveld van SportLounge vertelt over een manier om volgend jaar succesvol te beginnen.

Tijd voor verandering

Je begint het jaar vol goede moed. Je zet alles op alles: dit is het jaar dat je echt verandering gaat brengen in je leven. Je besluit beter te eten, meer te sporten of minder alcohol te drinken. De uitvoering blijkt alleen toch moeilijker dan gedacht. In de tweede week ga je al eens de mist in, in de derde week houd je jezelf nog maar sporadisch aan je voornemen. In februari laat je het voornemen maar weer varen. Maar volgend jaar, dan ga je écht verandering brengen in je leven.

Redenen voor het laten vallen van voornemens

Hoe kan het toch dat zoveel mensen hun goede voornemens al snel in het jaar laten varen? Er kunnen verschillende redenen zijn waarom het steeds niet lukt. Sommige mensen stellen het doel simpelweg te hoog. Iedere dag sporten, alleen nog maar gezond eten, alcohol compleet afzweren, noem maar op. Hoe realistisch zijn die doelen eigenlijk? Natuurlijk is het ook belangrijk om na te gaan hoe het is om aan je voornemen te werken. Het kan voelen alsof je voornemen een beperking is waar je voornamelijk van baalt. Je hebt wel zin in een glaasje wijn in het weekend, maar ja, je had jezelf nog zo beloofd dat je het niet zou doen… Je raakt zo in strijd met jezelf. Uiteindelijk heb je daar genoeg van. Hoe kun je immers van jezelf winnen?

Het onderliggende doel

Wat goed is, is om eens na te gaan wat er achter je voornemen schuil gaat. Het voornemen om meer te sporten, is natuurlijk goed voor je. Maar wat wil je hier echt mee bereiken? Sommige mensen sporten immers om af te vallen, anderen om meer energie te krijgen. Je kunt ook sporten om spieren te herstellen of lichamelijke klachten te verhelpen. Door na te denken over jouw onderliggende reden om te bewegen, kun je het doel ook tastbaar maken. Je werkt ergens naartoe en kunt het voornemen zo positief benaderen.

Volgend jaar lukt het wél

Begin het aankomende jaar direct met een goede start door jezelf te wapenen tegen deze dip in motivatie. Bij SportLounge zijn er (in ieder geval) twee manieren waarop je dit kunt lukken. Ten eerste kun je meedoen aan de Small Group Training. Deze training voer je niet alleen uit, maar met anderen. Je sport tegelijkertijd in je eigen cabine, waar je ook je eigen trainingsprogramma volgt. Zo kunnen maximaal vier mensen tegelijk aan het sporten gaan. Ten tweede is er bij de Small Group Training ook een trainer aanwezig. De trainer is er niet alleen om je te helpen de oefeningen goed en veilig uit te voeren, maar kan je ook motiveren. Dat zorgt ervoor dat je ook terug blijft komen!

Een vliegende start

Wat sporten in de Sportlounge zo bijzonder maakt, zijn de FitnessCabins. Deze cabins zijn voorzien van infraroodlampen. Deze verwarmen de cabines in korte tijd. Hierdoor zijn ook je spieren snel warm. Dat betekent dat je ook snel kunt beginnen met intensief sporten en geen warming up hoeft te doen. In een halfuurtje kun je een full-body workout uitvoeren. Begin het aankomende jaar dus met een vliegende start en kom sporten in de SportLounge!