Last van stijfheid? Ook jij kunt weer beweeglijk worden

Raken je spieren snel vermoeid? Heb je constant last van stijve spieren? Je stelt sporten dan liever misschien zoveel mogelijk uit. Toch is het juist van belang dat je in beweging blijft. Alleen dan wel op een manier die goed voor jouw lichaam is. De bewegingstherapeuten van SportLounge kunnen je hierbij helpen.

Oorzaak van stijfheid

Stijfheid kan meerdere oorzaken hebben. Je merkt het vaak vooral in de ochtend, omdat de bloedsomloop vertraagt tijdens je slaap. Het opstaan gaat dan gepaard met een hoop gekreun en gezucht. Doordat je zware lichamelijke inspanningen verricht of te lang dezelfde houding aanhoudt, kunnen de spieren beschadigd raken. Ook ouderdom heeft vaak stijve spieren tot gevolg. Er kan dan verzuring plaatsvinden, doordat afvalstoffen zich in de spieren ophopen.

Infraroodtraining

Infraroodwarmte heeft een heilzame werking op de spieren. Als de spieren warm zijn, worden ze namelijk soepeler en kun je je makkelijker bewegen. Er is dan minder kans op scheurtjes of beschadiging van de spieren. Om deze reden is er bij dit type training geen warming-up nodig, want de spieren worden direct verwarmd. Infraroodtraining is namelijk speciaal ontwikkeld om mensen met spierklachten een bewegingsvorm aan te bieden die niet-belastend is. Onder begeleiding van een bewegingsspecialist doe je rustige oefeningen in een infraroodcabine. Je houdt hiermee je lichaamsconditie op peil, verbetert je spierkracht en houdt je spieren soepel, zonder pijn te ervaren.

Zelf voorkomen

Heb je een middag intens gesport of geklust, of heb je acht uur lang in dezelfde houding achter je computer gezeten? Grote kans dat je de volgende dag stijve en pijnlijke spieren ervaart. Dit gaat vaak na een paar dagen over. Soms kun je echter last hebben van chronische stijfheid. Je kunt dan zelf stappen ondernemen om klachten te verminderen. Het is van belang om goed op je houding te letten. Zorg dat je een goede, ergonomische werkhouding aanneemt en niet te lang in dezelfde positie blijft zitten. Regelmatig bewegen is ook essentieel. Door 1 keer per week te fitnessen in de infraroodcabine, wordt het lichaam goed onderhouden. Dagelijks wandelen of zwemmen is hierop een goede aanvulling. Daarnaast kun je je spieren een handje helpen met een magnesiumsupplement voor het behoud van de soepelheid. Let er ook op dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt. Eiwitten bevorderen namelijk het spierherstel.

Over SportLounge

Wil je graag advies en begeleiding bij het vinden van de juiste bewegingsmethode? Bij SportLounge helpen we je weer beweeglijk te worden en vertrouwen te krijgen in je lichaam. Tijdens een intake en proefles ontdek je wat de mogelijkheden zijn. Er wordt geluisterd naar je klachten en wensen en op basis daarvan wordt een passend bewegingsplan opgesteld. Je leert welke oefeningen je het beste kunt uitvoeren. Ook is er een mogelijkheid tot fysiotherapie en/of manuele therapie. Waar wacht je nog op? Laat je niet langer beperken door je spierklachten en neem contact op voor een gratis proefles.

Infraroodtraining – https://www.sportloungenederland.nl/fitness/infrarood-fitness/
SportLounge – https://www.sportloungenederland.nl/
gratis proefles – https://www.sportloungenederland.nl/gratis-proefles/