fbpx

Hoe begin ik weer met sporten na een burn-out?

Wanneer je last hebt van een burn-out, is sporten misschien een van de laatste dingen waar je gedachtes naar staat. Maar toch kan sporten helpen om juist meer energie te krijgen. Bij SportLounge bieden we persoonlijke hulp bij het sporten om ervoor te zorgen dat je op een goede manier je energie weer kunt opbouwen, om iets meer uit je dagen te kunnen halen.

Over je grenzen

Je had amper door dat je allang over je grenzen heen ging. Te lang te veel druk. Uiteindelijk lukte het niet meer om je staande te houden. Pas toen je van de huisarts hoorde dat het een burn-out kon zijn, realiseerde je jezelf pas wat er aan de hand was. En toen viel alles op zijn plek. Een burn-out. Toen je de rust begon te pakken, merkte je wat het met je lichaam had gedaan. Kleine inspanningen kostten alle energie die je in je had. Even boodschappen doen was als het rennen van een marathon.

Welke sport is geschikt?

Toch is het fijn om, ook wanneer je last hebt van een burn-out, toch genoeg energie te hebben om je dagelijkse activiteiten te kunnen doen. Door voorzichtig weer te beginnen met bewegen, kun je weer meer energie krijgen. Een gewone sportschool met gewichten en fietsmachines is dan misschien minder geschikt. Je kunt daar wel fysiek sporten, alleen het probleem van burn-out is dat het niet alleen fysiek niet gaat. Je bent zowel lichamelijk als mentaal helemaal op. Wanneer je dus wilt gaan bewegen, heb je eigenlijk op beide gebieden hulp nodig.

Korte sportsessies na een burn-out

Bij een burnout is het belangrijk om het sporten geleidelijk op te bouwen en voldoende rust te nemen. Het is goed om je lichaam tijd en ruimte te bieden om te wennen aan het sporten. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met korte sportsessies, van rond de 20 minuten.

Infraroodfitness in de SportLounge

Sporten bij SportLounge is heel erg geschikt voor deze korte sessies. Bij SportLounge beweeg je in de unieke FitnessCabin. Deze cabine wordt verwarmd met infraroodlampen. Hierdoor worden je spieren sneller warm en hoef je geen warming up te doen. Je kunt direct beginnen met de oefeningen. Door te sporten in de FitnessCabin kun je in korte tijd meer resultaten behalen. Omdat je de oefeningen liggend uitvoert, belast je bovendien minder je spieren. Dit zorgt ervoor dat je het sporten beter kunt volhouden.

Mentale effecten na een burn-out

Misschien nog wel belangrijker dan het fysieke sporten zelf, is mentale ondersteuning hierbij. We begrijpen dat het sporten best een drempel kan zijn. Dat je het helemaal niet gemakkelijk vindt om je spullen in te pakken en in de auto of op de fiets te stappen. Lichaam en geest zijn eigenlijk niet los van elkaar te zien, zeker niet wanneer het op burn-out aankomt. Mentale problemen uiten zich fysiek, en andersom.

Mentale ondersteuning bij het sporten

Daarom bieden wij bij SportLounge ook mentale ondersteuning bij het sporten. We kijken samen naar wat jouw doelen zijn, wat je aankunt en hoe het sporten zelf verloopt. Ook nemen we hierin mee wat je voelt voor en na het sporten – hoe heeft de beweging invloed op jouw herstel?

Ervaar het zelf

Wil jij eens proberen hoe het is om in SportLounge te sporten? Meld je dan aan voor een proefles. Wil je eerst meer weten over het sporten en of het voor jouw situatie geschikt is? Neem dan contact met ons op, dan vertellen we je graag meer.