fbpx

Veilig en verantwoord sporten tijdens de zwangerschap

Een zwangerschap is erg belastend voor het lichaam. Er is veel voor nodig om een mensje te laten groeien. Het is daarom wenselijk dat je lichaam in optimale conditie verkeert. Je wilt een zo vitaal, flexibel en sterk mogelijk lichaam om de zwangerschap en bevalling probleemloos te doorstaan. Trainen onder begeleiding kan dan helpen om alles zo soepel en prettig mogelijk te laten verlopen.

Blijf in beweging

Tijdens de zwangerschap is het voor lichaam én geest goed om in beweging te blijven. Sporten vermindert fysieke klachten gedurende je zwangerschap en bevordert het herstel na de bevalling. Het helpt je uithoudingsvermogen te verbeteren, spieren te versterken en je fitter en energieker te voelen. Bij een normale, gezond verlopende zwangerschap, kun je over het algemeen blijven sporten zonder risico.

Sporten en zwangerschap

Toch kan een aanpassing van je trainingsschema tijdens de zwangerschap wel verstandig zijn. Zo zijn sommige oefeningen en bewegingen te belastend en kun je beter niet te zware gewichten gebruiken. Het wordt afgeraden om te intensief te trainen, zeker als je het voor de zwangerschap niet gewend was. Een zwanger lichaam is namelijk gevoeliger voor blessures, door het verslappen van de gewrichten. Ook is het belangrijk om op je ademhaling, hartslag en lichaamstemperatuur te letten en te zorgen dat deze niet te hoog worden.

Contraindicaties

Voordat je gaat sporten, kun je je het beste eerst laten adviseren door je huisarts, verloskundige of gynaecoloog. Bij hartkloppingen, een te hoge hartslag of bloeddruk, bloedverlies of andere complicaties wordt sporten afgeraden. Wanneer je groen licht hebt om te sporten, kun je bij SportLounge trainen onder begeleiding. Zo weet je zeker dat de training veilig en verantwoord verloopt.

Trainen met infrarood

De trainingen vinden plaats in een infraroodcabine, wat grote voordelen heeft voor het lichaam. De infraroodwarmte zorgt ervoor dat je spieren ontspannen en je de oefeningen makkelijker kan uitvoeren, zonder ongemak en risico op blessures. Je kunt zo werken aan sterkere en flexibelere spieren en een betere conditie. De temperatuur in de FitnessCabin wordt aangepast naar een veilige temperatuur. Indien gewenst kan de infraroodstraling zelfs uitgezet worden.

Aangepast programma

Zolang je je lichamelijk goed voelt, kun je tijdens de zwangerschap blijven sporten. SportLounge heeft een speciaal programma op het gebied van beweging en voeding dat op maat is gemaakt voor het zwangere lichaam. Het doel is immers niet om af te vallen tijdens de zwangerschap, maar om zo gezond en gevarieerd mogelijk te eten. Daarnaast passen we het bewegingsschema aan om je buik en bekken niet te belasten.

In vorm na zwangerschap

Ook als je weer in vorm wilt komen na de zwangerschap, is dat mogelijk. Over het algemeen kun je vanaf zes weken na de bevalling starten met trainen. Zolang je nog borstvoeding geeft, wordt afgeraden om af te vallen. Je krijgt dan een aangepast schema. Bij het afvallen komen namelijk afvalstoffen vrij, die terechtkomen in de borstvoeding en schadelijk kunnen zijn. Nadat je met de borstvoeding stopt, kun je vervolgens starten met speciale bewegings- en voedingsschema's waarmee je snel centimeters in omvang verliest.

Werken aan je doelen

Wil jij je conditie versterken tijdens de zwangerschap? Of wil je weer in vorm komen na de bevalling? Bij SportLounge maken we graag samen met jou een trainings- en voedingsschema om te werken aan je doelen. We bouwen de trainingen altijd rustig op, zodat je lichaam niet overbelast wordt. Benieuwd naar de mogelijkheden voor jou? Neem gerust contact op!